Thursday, January 26, 2012

Kitap: Keyif Evi (The House of Mirth)

Keyif Evi- Kapak

Keyif Evi Edith Wharton'un bir kitabı. Edith Wharton 1862-1937 yılları arasında yaşamış, Pulitzer Ödülünü alan ilk kadın yazar. Ödülü "Masumiyet Çağı" isimli kitabıyla almış. Bu kitabın bir de film uyarlaması vardı; Michelle Pfeiffer, Daniel Day-Lewis ve çok genç haliyle Winona Ryder oynuyorlardı. Kitabı okuyup okumadığımı ise bir türlü hatırlayamıyorum, Tehlikeli İlişkiler ile karıştırıyorum sürekli kafamda. (İki kitap Oğlak Yayınları diye mi acaba?)

Edith Wharton ismi benim için New York sosyetesi ve 1900'lerin başındaki toplumsal ilişkilerin anlatıldığı kitaplarla eşanlamlıydı. Ancak İki Kız Kardeş isimli kitabını okuyunca öyle "iyi hikaye anlatan ancak sığ" bir insan olmadığını anladım. Bu kitapta dönemin koşullarına uygun davranmak zorunda olan, fakat bir yandan da duygularını dinlemek isteyen fakir kızların durumunu anlatıyordu. Dönemin ekonomik durumu ve işçi sınıfının yaşamını da anlatıyordu.

Keyif Evi ise tamamen New York sosyetesi ve kadının toplumdaki o "zamanı gelince uygun bir iş anlaşmasına, yani evliliğe imza atacak bir süs çiçeği" konumunu gösteren bir kitap gibi ilerliyor. Ana karakter Lily Bart, ilginç bir karakter. Emma Bovary veya Anna Karenina kadar anlayamadım onu, kendime çok yakın hissedemedim. Ancak hem içinde bulunduğu durumla başa çıkmaya çalışması, hem gururu nedeniyle ilgimi çekti. İşçi sınıfına çok az değiniliyor bu kitapta ancak unutulmamışlar. Ayrıca Edith Wharton zamanının ilericilerinden ve kadın hakları savunucularından, bu yüzden de ilgiyi hak ediyor.
Bu kitabı da e-kitap olarak aldım ve okudum...

Wikipedia gibi çok genel sitelerde bile kitabın sonunda ne olduğunu yazmışlar. Bu hataya düşmek istemiyorum. Bu nedenle konuya fazla değinmek istemiyorum. Özellikle kadın okuyucu kendinden çok şey bulabilir bu kitapta. Tam benim tarzımdı. Edith Wharton'u, Jane Austen ile birlikte "en sevdiğim kadın yazarlar" arasına ekliyorum. (Tabii onun yazdıkları "toplumsal analiz"e daha yakın ve Austen'dan çok daha şanslı olması sanatını da etkilemiş durumda, bunu gözden kaçırmamak gerek)

Not: Bu kitabın bir de film uyarlaması var ve başrolde Gillian Anderson var. Ne yazık ki onu pek sevmem. Bu nedenle film için biraz hevessizim.

No comments:

Post a Comment