Wednesday, December 28, 2011

Kitap: Just Kids (Çoluk Çocuk)

Kitabım ve gözlüğüm


Rock müzik dinlemeye başladığımdan beri rock müzik tarihini de araştırırım. Bir dönem özellikle trajik ölümler, uyuşturucu kullanımları ve efsanevi diyaloglar gibi magazinsel şeyler ilgimi çekiyordu. Kurt Cobain'in kısa yaşam hikayesi ve şarkı sözleri beni etkiliyordu.
Daha gerilere gidip rock'ı "icat edenler"i incelediğimde ise, bunu bir ödev mecburiyetiyle yaptığımı farkettim. Aslında... İtiraf etmek gerekirse çoğu zaman dönemin müzik anlayışı bana uymuyordu. Sadece "klasik" denildiği için dinlemek zorunda hissediyordum kendimi. Tıpkı "klasik romanlar her zaman iyi midir?" tartışması gibi, "klasikleşmiş şarkılar gerçekten iyi midir, her zaman onlara bayılmak zorunda mıyım?" diye soruyordum kendime.

Patti Smith bu araştırmalarımda karşıma ilk çıkan isimlerden biriydi. Özellikle "kadın rockçı" olarak kitleleri etkileyen az sayıdaki isimden biri! Ayrıca Because The Night şarkısını bilmeyen de yoktur herhalde.

Geçen yıl Patti Smith kitap yazdı denildiğinde şaşırmıştım. Çok ilgi çektiğini ve gerçekten "iyi" olduğunu duyduğumda daha da çok şaşırmıştım. Çünkü bu tip bir rock stardan yeraltı edebiyatına yakışan, herkesin ilgisini çekmeyecek, belirli kitlelere hitap eden eser bekledim. (beat tarzı mesela... ne kadar önyargılıyım!)
Hatta aslında savaş karşıtı görüşleri olduğu için takdir ettiğim bu kadından sğumaktan korkmuştum.

Ancak Patti Smith'i araştırıp, hayatını okuyunca, aslında başından beri şair olmaya çalıştığını, resim yaptığını, küçük yaştan beri sanatla beslendiğini öğrenince, "tamam" dedim, "demek bu nedenle doyurucu bir kitap oraya çıkmış"

Patti ve Robert genç ve mutluyken
Kitap anı türünde. 20 yaşındayken tanıştığı Robert Mapplethorpe'in hayatındaki etkisini başrole almış, anlatıyor. Birlikte yaşadıkları ve ürettikleri dönemleri, ayrı kaldıkları ama birbirlerine olan sevgilerinin bitmediği dönemleri, her şeyi yazmış...

Kayıp bir "rockçı" kitabı olarak görülmemesi gereken, edebi yönüyle de ilgi çekici bir kitap. Herkesin etkileneceği bölümler olduğunu düşünüyorum. 

Bir diğer bilgi de Patti'nin bu kitabı filme uyarlamak istemesi. Filmi de heyecanla bekler, soundtrack'ini de keyifle dinlerim eminim... :-)

2 comments:

  1. okumazmıyım..çokta beğendim, pattinin yaşamı, inandıkları uğruna herşeyi göze alışı,aşkı, sevgisi beni çok etkiledi..

    ReplyDelete
  2. Anonymous2:16 PM

    alınacaklar listemde bu kitap.. kitabı okuyayım da, yazdıklarını sonra okuyacağım :)

    ReplyDelete