Sunday, December 15, 2013

Film: The Hobbit - The Desolation of Smaug


Merhaba. Sanırım bir alışveriş merkezi sinemasında 3D gözlük takmak ve fanstastik bir dünyaya adım atmak istiyorsunuz? Doğru adres The Hobbit...

İç kapaktaki harita.
The Hobbit'le ilgili kendi anılarımı da anlatayım hemen. Bendeki kitap 1996 'da basılmış. Ben ortaokul'da okudum diye hatırlıyordum ama emin de olamıyorum şimdi, çünkü o yaşta ortaokulda değildim? Her neyse. Kitabı bana dedem hediye etmişti. 325 sayfalık görece kısa, 600.000 TL de fiyatı varmış 6 sıfır atılmamış hey gidi.

Takdir edersiniz ki kitapla ilgili pek bir şey hatırlamıyorum. Filmi izlemeden önce kitabı tekrar okumaya da vaktim olmadı. Koskoca film eleştirmenleri, işi bu olanlar bile bu bahaneye sığınabiliyor da ben neden sığınamayayım, değil mi? Vaktim yok!

Filmin yönetmeni Peter Jackson  daha önce Yüzüklerin Efendisi gibi kendi hayran kitlesini yaratmış, kitabın fanatiklerini bile memnun edebilmiş 3 filmlik seriye imza atmıştı. Peter Jackson ismini duyunca insan, Tolkien'in hikayesi emin ellerde, Hobbit'i güvenle izleyebilirim diyor ister istemez. Ancak salondan aynı hislerle ayrılamadım. Çünkü ne olursa olsun Hobbit bir masal. Masalları seven yetişkinler bile olsak, masalların aslında çocuklara hitap ettiklerini ve yazar Tolkien'in de aslında bu hikayeyi çocuklarına yazdığını unutmamak gerekiyor. The Hobbit bir çocuk filmi değil, tamam, zaten PG 13 demişler, ancak çocuksu havası nedeniyle seyirciyi tamamen tatmin etmesi de zor.

İlk film The Hobbit: An Unexpected Journey, IMDB'de 8 puan almışken, şu an ikinci film Desolation of Smaug 8,7 puanda. İşte bu bence tamamen Tolkien fanatiklerinin abartması. Yüzüklerin Efendisi'nin bile puanları 8,7-8,9 aralığında... Hobbit bir Yüzüklerin Efendisi değil.

Kitaptan bir görüntü

Beğenmeyeceğiniz, burun kıvırabileceğiniz pek çok ayrıntı da yeri yerinde. Özellikle kitapta olmayan karakterler eklenmesi, Legolas'ın Yüzüklerin Efendisi'nde yarattığı karizmanın bu filmde çok sönük kalması, müziğin eksikliği vs vs. Ancak çok beğenilecek oyuncular var, örneğin bir ejderha var ki seslendiren Benedict Cumberbatch! Macera, dövüş ve kovalama sahneleri de ilgi çekici. 

Benim bu tür bir filmden, özellikle Tolkien gibi derin bir yazarın kitabından uyarlama bir filmden beklentim olan felsefe yanı eksik. Tamamen aksiyon, çok ufak sorgulama pırıltıları var onu da Yüzüklerin Efendisi'ni bilmeyen veya kitabı okumayan anlamaz. Bu nedenle bu dünyaya tamamen dalmak istiyorsanız, tabii eksik bırakmayın, Hobbit'leri izleyin. Ancak filmden "daha başka bir şeyler, bir derinlik mesela" bekliyorsanız... Vazgeçebilirsiniz. Filmden çıkınca artık beni Tolkien'in hayatıyla ilgili film haberinin daha çok heyecanlandırdığını farkettim. Yaşlandım demek.



Filme sonradan eklenen kadın karakter konusunu da düşündüm; malum, dünyamızdaki "kadına bakış" ilgi alanıma giriyor. Tolkien dönemin tavrına da uygun olarak kitabı tamamen bir erkek hikayesi olarak yazmış. Yüzüklerin Efendisi'ni okurken büyük bir umutla kadın karakter beklediğimi, uydurma isimlerden cinsiyetleri tahmin edemeyip sinirlendiğimi hatırlıyorum. Günümüz şartlarına uygun olarak kadın karakterler eklenmesi, filmi pazarlaması için ve benim gibi "kadın karakter hastası" insanlar için tabii iyi. Ancak ne yazık ki yine bu kadın karakter derinlikten uzak. İyileştirici büyü yapabilen bir hemşire, güzelliğine rağmen iyi dövüşen neredeyse mert (?) ve tabii ister istemez kendini bir aşk ilişkisinde veya üçgeninde bulan biri olabilir ancak. Bir kadın, hele bir kahramanlık ve macera filminde aşkın öznesi ve/veya hemşireden başka ne olabilir ki?! Erkek dünyasında böyle görülmesi acıklı bir gerçek. Yine de hiç yoktan iyidir diye sevinmeli mi bilemiyorum...

En sevdiğim karakter Bard oldu, sonrasında Smaug (Ejderhamız)... Yani Lost'daki Kate olarak tanıdığımız Evangeline Lily'nin filmdeki yegane kadın karakter olarak, üstelik savaşçı bir elf olmasına rağmen, beni hiç etkileyememesi onların ayıbı!!!


Bu elf arkadaşların kafalarındaki tac bile zarif ve doğa dostu ^_^ Poster http://www.movieweb.com'dan.


Yazıya ara verdiğimde Hobbit'i tekrar okumaya başladım. Kitabı okumak bana tanıdık bir dostla konuşma hissi veriyor, yüzümde gülümseme. Hatırlamıyorum yazılanları ancak o bildik havası çok hoş.

Diğer karakterlerin posterleri için :http://www.movieweb.com 'a bakabilirsiniz. Bu karakter Bard.



1 comment:

  1. Tolkien'in bu mükemmel eserini sinemaya ister istemez aynı güzellikte aktarılmasını beklemiyordum, ancak filmden gene de keyif aldım. Evangeline Lily konusunda katılıyorum. Kalemine* sağlık.

    ReplyDelete